Vecka 10 [Om plagiarism – brottet till mänsklighetens fromma.]

Den moderna konsten lider av att det är svårt att avgränsa den från andra företeelser. Vad som är konst är eller icke-konst är ibland omöjligt att avgöra. Min favoritreplik i ämnet är fälld av skulptören Per-Olof Ultvedt. En man undrade syrligt om hans rörliga skulpturer verkligen kunde vara konst.
Vad fan skulle det annars vara! svarade Ultvedt. När något inte är något du snabbt kan klassificera så är det antagligen konst. Men kanske finns det andra möjligheter?! En dam ringde in till ett kulturprogram på P1. Hon hade sett en installation i stadsmiljö som hon kände sig lite undrande inför, hon antog att det var ett konstverk, men som hon sa, var det inte snarare en fin provokation!


I min ungdom hade jag och min pappa många verbala bataljer. Vid ett tillfälle debatterade vi konst. Den moderna konsten förstod sig min pappa inte på. Ta en bajskorv, sa han triumferande, är det konst?!
– Det är klart att en bajskorv kan vara konst, sa jag halsstarrigt och mot bättre vetande. Antagligen skitdålig konst, men konst likt förbannat. Nu blev Pappa arg på riktigt och tyckte att vi nog borde byta ämne. För en gångs skull höll jag med honom. Nu är jag inte längre tillräckligt ung för att veta något med säkerhet. Den där bajskorven har dock hängt med sen dess som en sorts symbol för den moderna konstens identitetsproblem och jag har en liten bajskorv av gummi från Buttricks som jag brukat kasta till min publik när jag pratar om konst. Efter den första chocken brukar alla vara glada att det är fråga om en imitation och inte "the real thing". Att kasta ut riktiga bajskorvar till åhörarna vore antagligen brottsligt.


I dokumentärfilmen Style Wars om den tidiga grafittikulturen i New York i början på 1980-talet uttalar sig en polisman om graffitin. Han är lite tveksam om graffitin kan betraktas som konst men en sak är han säker på; den är kriminell.


Många konstnärer vill vara farliga, subversiva och samhällsomstörtande, men få vågar ta steget helt ut och bli kriminella. (De som vill hamna i finkan för sin konst – räck upp en hand!) Både brottslingar och konstnärer strävar efter perfektion. Det perfekta brottet får inte upptäckas, men konsten går ut på att konsten och framför allt att konstnären ska upptäckas. Sorgligt nog är många tjuvar och mördare mer kända än många konstnärer.


En gång läste jag fel på en löpsedel. Jag läste: konstnärer utklädda till poliser. Fräscht och kreativt, visst, men snabbt insåg jag att det stod: Kriminella utklädda till poliser. Och det var ju mer logiskt.


Men många konstnärer själ och bedrar.Inte för att de handgripligen bryter sig in i museer på jakt efter dyrgripar, nej deras stölder är annorlunda då egentligen ingenting försvinner. Det bara delar på sig, eller rättare sagt mångfaldigas. För det som stjäls är inte något materiellt utan ord, idéer, symboler, stil etc. Plagiat, ropar den kränkte upphovsmannen. Den för stöld anklagade konstnären mumlar kanske något om omedvetna lån, eller något om kulturellt allmängods.


Men den första plagiatören stal inte ord eller idéer utan barn. "Plaga" härstämmar från det latinska ordet för nät och denna plaga, detta nät användes för att kidnappa barn. Att nätet numera fångar in tankar och idéer är kanske inte så märkligt. Brainchild, säger man ju på engelska om en tanke eller idé som någon kläckt. På svenska har vi en liknande termen; hjärnfoster, men då med en klart nedsättande konotation. Så författaren eller konstnärens idéella barn själs, klonas och kläs i nya kläder för att inte upptäckas. Då kan det perfekta brottet gå hand i hand med den perfekta konsten. För det är som som TS Elliot säger: immature poets imitate; mature poets steal. Själv är jag en obotlig bildtjuv, men jag har bara blvit upptäckt en gång. Men jag skyddades då av min tillfälliga pseudonym; Jutta Arleryd. Som bildtjuv måste man dock ha en känsla för vad som är rätt och fel, eller åtminstone hålla sig till vissa regler för att inte åka dit.


Regler för att inte åka dit!

1. När du stjäl bilder se till att tillföra något; att du vidareutvecklar bilden eller bildfragmentet. Att bildfragmentet inkorporeras i verket. Gör om förlagan så att den blir en ny bild. Att bara kopiera något är bara lågt och simpelt.
2. Gör det så snyggt att ingen märker något.
3. Använd helst icke copyright-skyddat material. Se till att upphovsmännen varit döda i minst 70 år.
4. Själ inte bara från en (1) källa. To steal from one person is plagiarism, to steal from many is research. Mark Twain


Att stjäla är inte bara tillåtet – det är även nödvändigt. Shakespeare var en flink tjuv inte minst vad det gäller intrigerna – men vilken begåvad tjuv. Var skulle konsten och litteraturen befunnit sig om folk inte hade stulit som korpar!Jag säger: stealing is believing. Marshall McLuhan säger: Art is what you can get away with. Tillsammans säger vi: Stealing is believing – art is what you can get away with. Att stjäla är en fråga om tro – konst är det du kan komma undan med.


Men tillbaka till frågan om vad som helst kan bli konst. Så småningom, men det tog några år, fick jag rätt gentemot min pappa vad det gäller bajset status som konst. 2002 köpte Tate Gallery in ett konstverk som bestod av en burk med mänsklig avföring. Priset uppgick till 300.000 Kr. "Den 30 gram tunga plåtburken innehåller avföringen av den numera avlidne italienske konstnären Piero Manzoni. Manzoni gjorde en serie burkar, totalt 90 stycken 1961. Burkarna tillverkades industriellt och etiketterades med orden Artist´s S***. Burken som muséet köpte in från auktionsfirman Sotheby´s är nummer 004. Med ett pris på 22 300 pund blir avföringen värd mer än guld i vikt. 745 pund per gram blir priset på Manzonis bajs". Källa: Aftonbladet

 

 

Har du synpunkter hör av dig.